søndag den 10. januar 2016

Med far på arbejde-Fredag den 8 januar 2016.

 Jeg kan faktisk godt lide at præsentere skoleprojekter, hvis jeg ved hvad jeg skal sige.
Jeg er ikke så god til hvis man er i gruppearbejde, og den ene siger"lad os bare finde ud af hvad vi skal sige hen ad vejen når vi står oppe ved tavlen"...det hader jeg..jeg skal være forberedt.
Ellers har jeg ikke noget imod at fremlægge.
 Ja..bortset fra at jeg ikke er teenager mere...im 21 baby..
Men ja, jeg synes det er ligemeget hvad man spiser på/i hvilken årstid.
 Ja..det er trælst..det er desværre sket et par gange, og jeg ved det vil ske lidt flere gange.

Dog er jeg så heldig at det oftest sker i ferier og når jeg ikke skal noget.
Det er heldigvis aldrig sket i skoletiden.
 Jeg har nogle gange et humør, hvor jeg bare har brug for at være alene, og være mig selv(jeg er nok ikke den eneste)
Og så er det bare lidt irriterende når folk kommer og spørger hvad der er galt.

Eller hvis man er lidt i et depri humør, og folk siger"hvorfor er du så sur, eller hvad er der galt"..dooochh...



 Oh, yeah..i definitely know the chair...



Jeg skulle med far på arbejde idag, så jeg stod op kl 07:00, da vi skulle køre 07:30.

Man behøver ikke at "glamme" sig så meget op, når man skal ind i svinestalden, så det er dejligt at man kan sove lidt længere.


 Der var kommet ret meget sne her i løbet af natten.
Det er bare ikke så nemt at se, da der var bare mørkt udenfor. 











Så kørte vi afsted, da vi også lige skulle aflevere Alice i skole.





Da mig og min far havde været inde i 2 ud af 4 stalde, havde vi pause.

Min far holder altid pause med en småkage eller 2 og noget kaffe.

Jeg hjalp bare lige lidt med at kontrollere klimagrise, give halm og sprøjte lidt syge grise.

Lige siden jeg var 5-6 år har jeg og mine søstre været med far i svinestalden, så det føles bare som "hjemme", at være i en stald og arbejdemed grise.

Vi har også selv haft grise, indtil jeg blev 6 år, så gad min far ikke at have grise på vores gård længere.




Jeg ELSKER at skrive og tegne på deres tavler(de har altidtavler i kontoret)

Dette sermeget forvirrende ud, ahaha.


Noglegange plejer min far at køre hjem og spise brød, og tage sig en mælau(mælau er en eftermiddagslur på sønderjysk)
Så vi kørte hjem og fik brød.



Og imens min far fik sig en mælau, så jeg itsjudyslife.


Prudst nyder at være indenfor...haha, hun er mere en indekat end hun er en udekat.

Så tog vi afsted til den 3 stald for at røjde(røjde betyder egentlig bare at man går på arbejde, når man er bonde..det er svært at forklare..men det er ihvertfald sønderjysk)


Da vi havde røjdet skulle vi lige handle lidt.
Min far skulle lige have sine elskede appelsiner. 




Det var sindsyg koldt inde i den brugs.. 


 Vi var lige henne på en af gårdene for at hente nogle grise. 

Jeg ved ikke om jeg må offentliggøre for meget, da mennesker hurtigt kan dreje almindelige naturlige ting ind til dårlige ting.

Der har været meget omtalt at landbrug(ihvertfald konventinelle landbrug) er noget dårligt, og at man slet ikke behandler dyrene godt.

Det synes jeg er meget synd, for landbrug er det jeg er vokset op med, og det er det jeg elsker. 

Det kan godt lyde hårdt, men jeg er faktisk ikke imod konventionelt landbrug(sorry for dem der bare hader mig nu), da jeg kender landmænd der passer godt på deres dyr og faktisk sætter deres velfærd meget højt.

Dog synes jeg ikke at man kun skal tænke på pengene, selvom at det faktisk bare er produktion.
Jeg kan ikke bære hvis dyr har det dårligt, og vil gøre meget for at et dyr får det godt igen, og det kan godt lyde lidt ironisk, når jeg nu ikke er imod konventionelt landbrug.

Men det er hver sin smag..bare ikke døm det før du har set det i virkeligheden..






Så var vi hjemme.
Jeg skovlede lige sne ved min farmors indgang,da hun helst ikke må falde og trille ned til stalden..



 NU SKULLE DER KÆLKES!!..Ive been waiting for this...






















Åh ja..jeg ved godt jeg er 21 år gammel..MEN kælke..det skal jeg sgu...
jeg synes det er noget pis, når voksne mener de er for gamle til at lave barnlige ting..hallo, nej, du tror bare at du skal opføre dig voksent, fordi du er så og så gammel..det behøver du jo ikke..bare vær dig selv.

Dog skal man ikke gøre ting,der kan skade eller gøre andre kede af det.




Til sidst blev det lidt for koldt.
Jeg tog lige med far ud for at aflevere grisene hos en anden besætning.

(det er lidt indviklet, men grisene var blevet født på en anden ejendom, og når de dør skal de hen til den samme ejendom, hvor de er blevet født, hvis det giver mening...)
Det skal lige siges at det ikke drejede sig om mange, men kun 6 grise.




 Da vi havde afleveret grisene, skulle vi lige hente et par ting på bygma.
Far skal altid på bygma...haha :-)

Vi skulle hente lidt fugeklæb og mugeklæb. 








Da eg kom hjem, byggede jeg mig en snemand, den var bare ikke så vellykket, da maven gik i stykker, da jeg skulle løfte den op på benene.
Lad mig præsentere Viggo, the snowman..ingen sne uden en snemand.







Det passede næsten lige med at kattene kunne få mad. 








Jeg gik i et varmt bad.
Og satte mig til at se itsjudyslife.


Ved siden af den dejlige varme kakkelovn. 

Prudst havde sneget sig ind til kakkelovnen, selvom hun ikke mår være i vores den store stue..
Haha, men hvad far ikke ved, har han ikke ondt af.

Jeg er ret ligeglad om hun er i stuen, for når hun skal på toilettet, så går hun selv hen til køkkendøren, så det kan der ikke ske noget ved.

Det er bare min far der tror at hun overskider hele huset..typisk..
Men se lige hvor meget hun nyder varmen fra kakkelovnen..
Nu var der x factor.
Jeg ha glædet mig til det program in forever..




Hahah, prøv at gå på youtube og skriv activewear, så popper der muligvis en sjov sang-video op.. 















Ingen kommentarer:

Send en kommentar