lørdag den 12. september 2015

Harzen 2015.


Forbered jer på at dette indlæg er rigtig rigtig langt!, haha:)

Mig og min familie, bestående af mor, og mine 2 søstre Ida og Alice.(undtagens min far, da han skulle arbejde, og passe vores bed and breakfast) tog på ferie i harzen. 

Vi tog afsted den 14 juli 2015.

 Her sidder jeg, og venter på at vi skal køre, så det er næsten lige før vi tager afsted.

Jeg valgte at tage en hvid sweater på, der er forholdsvis kold og varm, da jeg ikke vidste hvor varmt eller hvor koldt der ville være i bilen undervejs, og når vi ankom til harzen.

Sorte bukser er et must, da de jo bare passer til alt, og ikke bliver så hurtig beskidte.
 Burde jeg overveje at tage dette billede som profilbillede på facebook? :)
 Her sidder Alice og siger mojn til Prudst inden vi skal køre.
 Vores bil var pakket til randen.

Minnie sidder under bilen og glor.


Så tog vi endelig afsted. 

Der var kl ca 11:00()på kameraet kan man se hvad kl er, det er meget smart.

Mig og Ida..uheldigt billede af Ida.




 Ida:)


Alice og moar. 











 Jeg havde bagt nogle pølsehorn dagen inden vi skulle køre, så dem sad vi og spiste på vej op til harzen.




Vi skulle igennem en tunel kaldet elbtunnel.

Den var meget magisk og farverig.

 Da vi havde kørt i rigtig rigtig lang tid, ankom vi endelig til harzen i tyskland.




 Naturen var så smuk, der var bjerge og træer over det hele.
 Vi var alle sammen bare like"omg, hvor er det smukt, og der er bjerge...woooooow"


 Vejene var små og snævre, og de gik ligesom rundt om bjergene..rigtig smukt :)
 Alt var omgivet af træer.


Vi ankom derefter til den lille by, vi skulle bo i.

Husene så næsten alle sammen faldfærdige ud, og lignede huse fra 60-70ërne.
Det var lidt underligt, men samtidig meget eventyrligt.

Alice sys det var deprimerende, haha :D 












 Vi var lige ude og handle inden vi så vores hotel/lejlighed, for vi havde jo ikke noget mad ellers.

 Oh, noooooo!, de har pølser i glas..holdhvor ulækkert...ej, det er satme mærkeligt.
 Og i dåser.
 Vores ferielejlighed var mega hyggelig, og bedre end vi havde forventet.

Her er Ida igang med at skifte kanal på radioen. musikken var dog kun på tysk, for vi er jo i tyskland.


Døren til lejligheden var iklædt klistermærker af hjorte, elge og fugle. 

 Når man kom ind ad døren så man dette stykke af stuen.
 Stuen var fantastisk flot og stor.
Sofaen var det bedste ved stuen, fordi den var så blød og dejlig.

Jeg faldt i søvn på den den allerførste dag.
 Jeg elsker måden de havde sat nogle blomster på, i nogle hyggelige hylder.
Det var også en af mine ynglingsting ved lejligheden.

 Soveværelset hvor mig, Ida og Alice sov.
Vi har allerede rodet det til.

 Vi havde et kæmpe spejl for enden ad sengen.
 Hver morgen kom der damp op fra skoven og alle træerne.


 Den første dag lavede vi aftensmad i køkkenet.


 Mor sov i dette værelse, hvor der stod 2 senge.  hun havde ikke noget imod at sove selv på et værelse..det er jeg glad for, for ellers kunne vi snildt sove 4 i den store seng.






Der var et "badeland lige overfor vores ferielejlighed.

Det var nu ikke helt almindeligt, for man måtte meget gerne bade nøgen, hvis man ville, men hvis man ikke havde lyst, var badetøj også velkommen. 

 Vi var ude og gå lidt i området, for at se os omkring.




 Det her var en lille bar.

Der ville vi dog ikke ind.

Imens vi gik en aftenstur mødte vi kun 4 mennesker og 3 hunde, så der var slet ikke så mange folk i byen.

Sommerferien var vidst heller ikke begyndt i tyskland endnu.






 Vi lavede et lille fint fotoshoot, haha :)

Alice.
 Ida.


Her stod jeg og gloede på snegle,haha:) 




 Mig og Alice.
billedet er dog ikke så god kvalitet.

 Mig og Ida.
 Her var vi på vej i seng, den første dag.



 Næste morgen, den 16 juli.



 Om morgene disede og røg træerne, fordi de dampede af, det var rigtig smukt.





Vi lavede lidt morgemad.

 Jeg har ikke set de hersens ristere i hundrede år, så det var mega sejt at vi kunne bruge sådan en på ferien.
 Vi boede på 6 etage, så der var langt ned.
Der var op til 7 etager.
 Altid når vi er på ferier, så sker der noget med vores bil.....øøøøøv...og det er hver gang...

Imens vi var på en køretur rundt i området(det var så igår, da vi lige var ankommet til harzen)) opdager vi at vores udstødningsrør er halvt ved at falde af..så vi fik tid hos en mekaniker, der ville se på det.
Billederne blev ikke så gode, da det ville være lidt akavet, hvis de opdagede jeg tog billeder, haha.






 De kunne heldigvis godt se på det..så imens de ordnede vores bil, gik vi rundt i byen(byen hedder clausthal zellerfeld 9









Husene er så mærkelige i harzen.
Altså de er flotte, men de ligner seriøst noget fra det lille hus på prærien. 







Alice der gaber.








 Det her var en frisør..det hele var så gammelt..men hyggeligt.








 Vi var inde i en genbrugsbutik, hvor jeg købte den er bog med svalerne.





























 Vi satte os ved et super smukt vandfald, for at nyde byen og se hvordan byen i det hele taget fungerede.
 Der var en lonely sko i vandet.


 Ida.
 Ida og Alice.
 Ida, Alice og mig.
 Ida, mor, Alice og mig.

Der var heldigvis en bænk, hvor man kunne sætte kameraet på, så den kunne tage det automatisk.


 Derefter gik vi videre rundt i byen og kiggede.


 Vi skulle på jagt efter noget mad.








Vi fandt en hyggelig lille kro/restaurant, hvor vi alle bestilte sveinebraten(noget svinekød, tror jeg det betyder)..det blev 12 euro i alt(ca 92 i alt)..virkelig billigt. 

Det vi ikke vidste, var at forret(suppe) og dessert var inkluderet i prisen...det var bare smadder billigt at sammen.

Vi troede nemlig ikke at der var forret og dessert til.

Suppen var vidunderlig god.



 Det var en virkelig underlig restaurant, for der var dukker og små skulpturer over det hele, men den var mega hyggelig.


 Sveinebraten...Uhm, det smagte godt.
Brun sovs, masser af brun sovs.
 Grøntsager og kartofler til.

 Desserten var noget yoghurt med flødeskum på.
Det var ok, men ikke den bedste dessert jeg har fået.

 Overalt kunne man købe cigaretter, også i denne restaurant...der er dog ikke nogle i min familie der ryger.

 Stolene var de sødeste små dværgestole.

 Derefter var vi inde og se et bjergmuseum.

Her er hjemmesiden til dem.

http://www.oberharzerbergwerksmuseum.de/



 Man kunne få en guidet tur rundt på museet.

Det gjorde vi så(mig, Ida, Alice og mor)

Vi opdagede dog at det kun var os 4 og så en anden mand, der ville have en guidet tur rundt, så det var lidt akavet fordi at mor er den bedste til at forstå tysk af os alle.
Jeg forstår også tysk rimelig godt.
Ida og Alice forstår det på mellemniveau.

Og ham manden de også ville guides var selvfølgelig tysker.

Det akavede var bare at ham guiden var en smadder lækker ung fyr på 25 der hed max...oh my good, han var sød.

Han havde den sødeste tyske accent, for han var jo tysker..og smilet der(oh, my lord, han kunne smile sødt).

Turen tog ca en time..hvorfor har jeg ikke et billede af ham(creepy som jeg er, haah :))


Men det jeg forstod af det, var ihvertfald rigtig interessant, og det ramte en meget, hvor hårdt bjergarbejderne må have haft det, imens vi arbejdede i minerne.

De startede kl 06:00 om morgenen og kom først op til lyset ved aftenstiden(kan ikke lige huske hvornår,men sikkert ved 18:00-tiden)

Jeg husker ikke lige om de havde mad med nede i minerne, eller om de først fik det efter arbejdet.

det var sådan at der var folk der døde i hulerne, fordi det var så hårdt, og det var ikke sikkert at komme ud og ind af minerne, da de blev transporteret op og ned i en tønde, hvor snoren/rebet kunne brække..virkelig trist.























 Vi var inde og handle et sted, hvor jeg fik købt noget slik, der lignede øjne, med noget slim indeni.
De var okay men mærkelige.





 Da vi skulle til at køre opad et bjerg kogte vores motor, for det kunne den åbenbart ikke tåle, hahahah...omg..typisk vores bil...

Så vi lod den dampe af...et stykke tid..


 Der kom ihvertfald røg op ad et rør.
 Efter ca 30 minutter tog vi chancen og kørte hjem.

Jeg ville mega gerne ned til noget der hed streichelzoo, hvor man kunne se på dyr og og eje dem, som navnet streichel jo kommer af.

Men det var jeg så også den eneste der ville, så der kom vi aldrig hen til:/..øv.


 Om aftenen gik mig og Ida en tur ned i byen.

Alice og mor ville ikke med.



 Deres huse er altså så magiske.












Vi kom ned til en ret flot rød kirke.



 Byen så smuk og vidunderlig ud oppe fra.







Da vi kom hejm, sad vi alle og snakkede og spillede kort. 










 Næste dag(som var den 3 dag..den 16 juli.)




 Det var virkleig flot at stå ude på altanen og kigge ud over det hele.



 Mig og Ida.
 Udsigten får 10 stjerner af mig.














 Vi begav os ud på et par køreture.








 Vi kørte til en meget populær by i tyskland kaldet Goslar.

 Vejret var faktisk rigtig dejligt den dag-så det var bare super duper.













Der var et sted inde i byen, hvor det var virkelig hyggeligt, og roligt, med en lille selvlavet å.












 Hahah, på et tidspunkt var der en mand der ville være med på vores billede..:)







 Der er bare blomster overalt her i Goslar.






































Goslar er en meget fin by..vi kunne alle rigtig godt lide den, og vil helt sikkert gerne tilbage igen:)

Så jeg håber vi kommer derhen engang igen.

 Vi fik også prøvet en guidet tur igennem byen med tog.
 Det kostede 5 euro hver(35 kr), så det var okay..det tog 35 minutter.









 Der var også et storcenter, som vi var inde i.

Deres toiletvægge var ret flotte, haha :)
 Det udnyttede jeg mig lige af, til at tage 2 fine billeder.
 Vi har noget med fotobokse, så de skulle også lige slides lidt ned af os.



 Yaaaay.


 Imens Ida og mor så på sko, sad mig og Alice og ventede udenfor.
Jeg sad og spiste is..den var virkelig god.








 Hahaha, Alices hat, mine solbriller, så kører det bare.








Euroshoppen.:) 

 Så var vi ude på Goslar gågade igen.























Da vi igen var ude og handle fik jeg købt noget underligt slik igen..jeg elsker underligt slik. 




 Ej, hvor var det dog surt, min mund døde næsten.:D

 Da vi kom hjem til ferielejligheden lavede jeg nogle popcorn, jeg havde købt, der smagte af karameller.
 Addd, de var mega dårlige..der var ingen der kunne lide dem, og hele lejligheden lugtede af sur sok.
 Vi sad ret tit ude på altanen og spillede kort.







 Åh, hvor skræmmende..jeg prøvede at tage nogle skræmmende billeder, hahaa:P











Jeg smed de karamelliserede popcorn ud, og lavede de rigtige. 

 De smagte meget bedre.

 What the heck laver jeg lige der på det billede?..det ser ihvertfald dumt ud.
 Jeg koncentrerer mig ret meget der, haha:D

Næste dag..den 17 juli, kørte vi igen til Goslar.

Byen er bare så dejlig..så derfor skulle vi selvfølgelig tilbage der igen.





Der var bare så smukt dernede.








Vi stoppede op for at tage et par billeder af udsigten.















Inde i Goslar gik vi lidt rundt, og bare nød byen.



Vi var inde for at se en kirke.


 På en restaurant fik jeg købt kakao.

Jeg elsker at prøve forskellige steders kakao, fordi jeg er på jagt efter den bedste smag af kakao.

Ved denne her havde de dog bare hældt mælk og almindeligt pulver  i en kop, og varmet det i en mikroovn..ja, jeg så processen.

Den var okay, men det var ikke den bedste, jeg har smagt.

Men anretningen var super fin.



Omg, my face..






Man kunne også få hestevognsture..men det gjorde vi ikke..hestene så bare så søde ud.





Der var et band der spillede for alle i Goslar, en af dagene.
Bandet kom fra cox green school..de var vidst britiske.

De spillede jazz..de var ret gode.

Man må ikke gå glip af pasfoto-boxene..haha, vi kan sidde derinde i ret lang tid.








Vi var oppe og se et gammelt kejser-slot.

Det var stort og flot...

















Man kunne se ret langt.


Haha, der sad en mand og drak øl og spillede musik på sin mobil..Ida tog et billede af ham igennem mine ben.

Haha, der var jeg igang med at løbe op ad trappen.





































Nuurh, der sad en rigtig sød kat oppe i et vindie og kiggede ned på os.

Uuuh, de har kærgården smør i harzen..
Jeg har bare ikke spist smør i ca 6 år nu..jeg hader smagen af smør og konsistensen er ret ad.



Lidt lækkert aftensmad på terassen.


Cola hører til feriehygge..det bliver ekstra hygge med citron og isterninger i.












Hahaha..




















  
Den 18 juli var vi ude og sejle med en turistbåd.













Det var virkelig skønt ude på den båd..det var befriende og luftigt.

Jeg nød det virkelig meget.


Vi gik naturligvis udenfor og satte os-der var jo godt bådvejr.












Jeg sad sådan der næsten hele turen.

Det tog  ca 90 minutter, og kostede 11 euro pr person.














Efter de 90 minutter skulle vi ud.


















Jeg rørte nogle klipper..det var ret vildt, at være tæt på klipper og endda at røre dem.
Jeg tog en klippesten med hjem.




Der var sådan en sti man kunne gå ned ad..detgjorde mig, Ida og Alice...mor ventede på os, til vi kom tilbage igen.

Det var bare trapper der førte ned ad et bjerg, men det føltes alligevel som om at man var en bjergbestier..ej, det var sjovt at gå ned ad dem.

















En smuk blomst.






Derefter gik vi alle fire os en tur rundt om søen.

Søen var forresten falsk lavet..altså etableret af mennesker.

























 Der var sådan en udendørs "pool" som man bare kunne benytte gratis.

Der var et par mennesker der var der,men vandet var ikke det reneste.

Jeg var ligeglad med at skulle bade i beskidt vand, men det var Ida og Alice ikke, så vi kom ikke til at bade der...øv...men jeg soppede lidt i vandkanten.




















 Vi spillede ret tit kort.













Hver morgen og aften dampede træerne fra skoven, det var virkelig skønt, smukt og idyllisk.




Morgenmad den 19 juli.

Hvor vi var henne ved bageren i byen Altenau og bestille 2 rundstykker hver, som vi kunne hygge os med til morgenmaden.







Den 19 juli kørte vi hele vejen til wernige rode, som også var en by, man bare skulle se, hvis man var i harzen.










Det var weekend, så nogle af  butikkerne havde ikke åbnet..så vi gik bare og kiggede lidt rundt i byen.
Der var alligevel en hel del mennesker der.
Der er en slags kage der er ret populær i harzen....de hedder schneeballen...Jeg har aldrig smagt en før..men det skulle vi da prøve.




Jeg skulle da lige have en kakao at gnaske på..der fulgte en rigtig god småkage med...Kakaoen var faktisk rigtig god.












Der var et rigtig smukt slot oppe på et bjerg.

Jeg ved ikke hvilket slot det var/er, men flot er det.














Hahah, jeg lånte lige Alices hat, og lavede en frisure, så det lignede at jeg havde kort hår.





















 Den der schneeballen smagte ikke så godt..det var bare tør kage på tør kage med chokolade og mandler.




Om aftenen gik vi alle ned i byen, for at få noget lokalt mad.

Vi gik der ned, for der var ikke så langt.

 Der lå den mest hyggeligste om minimalistiske købmandsbutik på gade, som vi dog også var inde i et par gange.








 Floder er så beroligende, når man hører lyden af vand der risler.
Haha, gid jeg havde en i baghaven..men teknisk set har vi faktisk en så tæt ved os, vi skal bare lige gå 10 minutter over vores mark først.






 Da vi kom ned til den lokale restaurant, hvor vi ville spise vores aftensmad, skulle mig og Ida lige på toilet først.

Indenfor var det typisk tysk inspireret, med figurer og alle mulige mærkelige ting, der ser sære ud i en restaurant.





 Det var lidt bedstemor-stil..men det var virkelig hyggeligt, og gjorde at man følte sig hjemme.



Vi bestemte os for at sidde udenfor, da vejret stadig var godt...det var der også mange andre kunder der gjorde.
 Vi fik bestilt en cola.



Det smagte så godt at jeg helt glemte at tage et billede af det. 

Men jeg fik ihvertfald schnitzel med champignon og kartofler til.. 

 Det var nogle enormt tunge men stilfulde tallerkner.



 Vi gik tilbage til ferielejligheden inden det blev alt for mørkt.





 Hhaha, eg elsker de der små blomster-figurer, så vi prøvede at lave efter dem.






















Selv de andre restauranter havde blomster hængende på deres huse..det er så tysk:) 











Næste morgen gik mig, Ida og Alice os en tur rundt i byen, da vi gerne ville "klatre" op ad et "bjerg".
Det var et bjerg med en sti og trapper, så det var ikke så hardcore alligevel.
 Vi kunne se ud over det hele.
Det var rigtig flot.














 Vi sad lidt og kiggede ud over bjerget og byen.










Lidt senere på dagen kørte vi alle til en by der lå lidt længere væk, som jeg desværre ikke kan huske hvad hedder.
Vi endte i en slags forlystelsespark, men der var ikke rigtig de vilde karruseller..det var nærmere til børn, og barnlige sjæle..eller hvad man nu skal kalde det.

Mig og Ida tog op i en slags ski-lift, der ikke var en skilift..men en hvor man kunne komme op på et bjerg med.

Mor og Alice turde ikke at tage den, da de er lidt bange for højder.

Men det var virkelig fedt. 
Smuuuuukkkkkt.


Det var rigtig rigtig langt ned og man kunne se ud af bunden..jeg var ligeglad med at der var langt ned og at man bare kunne se igennem bunden, for det var en ret fed oplevelse.
Turen op ad bjerget tog ca 10 minutter.



























Oppe på bjerget var der en hel "park"

Eller det var ikke en park, men der var turistbutikker, og en zoo(som jeg helt vildt gerne ville ind i, men det ville Ida ikke)..så der kom vi ikke ind.







































Der var et lille hus, hvor man kunne komme ind i, og blive underholdt med forskellige ting..det var mest for børn, og det kostede også noget at komme derinf.

Mig og Ida var ikke derinde.
Der var masser af folk oppe på bjerget.
Hahaha, klam figur..






Der var 2-3 turistbutikker oppe på bjerget, med masser af smukke ting, man kunne købe.





























































































De lukkede for transporten op og ned af jerget kl 18:00, så vi tog ned kl 17:00 .
Da vi var kommet ned ad bjerget gik vi os en tur alle 4.






































Den 21 juli var det vores hjemrejsedag, så der kørte vi hjemad.




Vi standsede ved et rigtig flot sted, hvor vi stod og kiggede ud over i lidt tid og nød udsigten.







 Vores bil var bare pakket til renden med tysk slik og snacks og jeg ved ikke hvad.


Vi kommer til at savne rewe så meget, så det skulle vi lige ind og besøge igen.




















Vi tog til Goslar en sidste gang inden vi vendte snuden hjem til danmark igen.

Der havde liget været en kæmpe regnbyge inden vi ankom, men byen var stadig enormt hyggelig.






Husene er så specielle, og det ser ud som om de gemmer på en masse historier fra gamle dage.

Der var jo også en lille krig her i harzen for mang eår siden..heldigvis skete der ikke noget med selve byen goslar, da husene var stabile, og der blev heldigvis heller ikke bombet så galt i denne smukke by.

Vi var også inde i en slags antik-butik..eller faktisk så ved jeg ikke helt hvad det var....men der var ihvertfald en masse kunst, og gamle sager, og figurer og hvad ved jeg derinde.
Ej, der er en rigtig smuk historie til disse bryllupskoppe.

Jeg ved desværre ikke hvad de hedder, men jeg kan da prøve at fortælle historien om dem.

Der var en gang for mange år siden en ung dreng, der var meget forelsket i en  ung grevinde(hun var vidst også meget forelsket i ham).

De måtte absolut ikke få hinanden, hvilket jo er meget trist..

Men så sagde grevindens far til ham drengen.

"hvis du kan lave et glas, hvor både en mand og en kvinde kan drikke af, på samme tid, uden at indholde(satr, vin, øl eller whatever, der er inde i det kop) så må du få min datter".

(Jeg mener ham drengen fik et bestemt antal dage,uger eller måneder til at lave det her kop)

Ham her drengen nåede så at lave koppen, og de fik hinanden.

Og heldigt for ham, så var koppet yderst velfungerende.

Er det ikke bare en sand og smuk kærlighedshistorie?,

Hvis i kan se koppet, så kan i se at der er en person der holder en stor skål.

Manden drikker af "kjolens"..derefter drejes skålen rundt, så kvinden også kan drikke af det..Jeg ved det lyder lidt underligt, men hvis man ser selve processen, så vil man bedre kunne forstå det.





Jeg elsker jo langt hår, så da jeg så denne lange flotte paryk, så måtte jeg bare have et billede af den.
Jeg elsker parykbutikker, dog ejer jeg ikke en eneste paryk.







Vi så en ældre dame med noget meget interessant farverigt tøj på.
Denne buksedragt var ret sej egentlig.

Vi var lige en sidste gang inde i den fine og velduftende the-butik.

Jeg ville rigtig gerne have noget kakao, for jeg elsker jo kakao, så vi satte os ved en cafe, hvor vi bestilte hvad vores hjerte ville have.

Jeg fik en chokolade(årh, nu kan jeg ikke huske hvad den hed) med is og kakako i.
¨Den var virkelig over-fancy, og smagte mega godt.
Hvis jeg kommer derhen igen, så bestiller jeg det samme igen.
Og en meget lækker varm chokolade ved siden af..den var dejlig varm, og havde den perfekte smag af kakao.

Men det var ret meget kakao på en gang...haha:)
Mig, mor og Alice fik den der chokolade med is og kakao.

ida fik en vaffel og kakao.





Ida bestilte vafflen på billedet, den så også rigtg lækker ud...og hun sagde den smagte godt, så det var bare perfekt.

Det var en flot kalender vi så.


 Vi satte os ned for at nyde det sidste af Goslar.









Vi sad og kiggede lidt på hestene, som gav rundtur rundt i Goslar.

De var vildt nuttede.



Derefter gik vi lidt videre, man bliver jo træt i rumpen at sidde for længe ned og kigge.









Vi kom forbi det seje tag igen, hvor der hele tiden sidder en mase duer på.










Så gik turen hjem til danmark.


Vi var hjemme kl 21:00 ca.









Det har været en rigtig dejlig tur, og jeg kan sagtens anbefale stedet.

Jeg vil helt klart gerne tilbage engang igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar