lørdag den 19. september 2015

Ferie til tyskland med mor og mormor 2015.




Jeg var jo på ferie til tyskland sammenmed min mormor og mor.

Vi skulle op og besøge min mormors søster, som så er min mors moster. 

Om aftenen, den 13 september pakkede jeg det sidste til ferien.







 Lidt senere på aftenen kørte mig, mor, far, Ida og Alice hen til mormor, da mig og min mor skulle overnatte hos mormor.





Jeg havde taget en salat med på turen hen til mormor. 



Så var vi henne ved mormor. 














En halv time efter kørte far, Ida og Alice hjemad.

Mig og mor sov i mormors stue.

Jeg tog gulvet og mor tog sofaen. 



 Det her er mig og min bedstefar Holger til en julemiddag henne ved min mormor og bedstes gamle hus.


Billedet står fint på min mormors hylde. 

 Billedet til venstre er min moster(ternet tøj) og min mor(hvid bluse)...min mor ligner mig faktisk ret meget som lille.

Billedet i midten er min mormor, mor, moster og bedstefar.

 Mig(orange), og Ida som små.
 Min oldemor Frida og oldefar Nihcolaus.

Jeg har kun mødt min oldemor, men ikke min oldefar.











 Næste morgen den 14  september .

Vi stod op kl 06:30.



 Kl 07:30 kørte mig, mor og mormor afsted til tyskland.






 Vi kørte i min mormors bil..den var helt proppet af pakkenelliker.
 Jeg læste i min bog på vejen derop.









 Vi kørte igennem elb tunnellen i Hamborg.




Det minder mig om et gigantisk brusebad/badeværelse, med alle de klinker der er på væggen. 






Det først stop vi var ved hed Serways.

 På tankstationen købte jeg en varm kakao.
 Den var virkelig virkelig god.

Jeg vil mega gerne hen til en serways tankstation igen..de laver mega god kakao.
 Der var perfekt mængde skum på.


Lidt efter kørte vi videre igen. 






















Jeg skiftevis sov, læste, snakkede med mor og mormor, eller spillede spil på min ipad.


 Det næste sted vi holdt pause på var ved en rasteplads, hvor der både var burger king, og tankbutik.

 Det  var SÅ dejligt at komme ud og strække benene igen, man bliver så træt af at sidde ned hele tiden.
 Vi spiste mormors hjemmelavede kartoffelsalat.












Der er en fantastisk udsigt og natur i tyskland. 















































ved 16:30-tiden var vi i byen Teuschnits, hvor min mors moster bor.

Vi lånte min mors fætters værelse.
Jeg sov i højre side, og mor i den venstre side.

Det var et rigtig hyggeligt rum, så det var bare nydeligt.


 Vi fik lidt aftensmad og en god snak, og et spil kort.














Den dag vi kom, så vi kun min mors moster.





Næste morgen, den 15 september.




 Efter morgenmaden gik mig og mor os en tur i byen.



 Det eneste jeg kan huske fra sidste gang jeg var her, var gyngestativet...det er 15 år siden jeg sidst var her, så der var jeg 6 år.









Flot springevand. 




















 Der var et hegn med vindruer på, det var faktisk ret interessant.





 Mig, mor, mormor og marie(som mormors søster hedder) kørte til en by(de har sådan nogle mærkelige tyske navne, som man ikke rigtig kan udtale, så navnet kan jeg desværre ikke nævne.)

I den by, skulle vi ind og se en kirke, der var den allerførste kirke, som min mors fætter prædkede i, da han er præst. 
 Det var en rigtig smuk kirke.

















 Mig, mor og mormor fik  tændt et stearinlys..det er noget jeg altid gør i en kirke, når jeg har muligheden for det.





Derefter tog vi hen til en anden kirke, som han også har prædiket i.

Det var en kæmpe stor kirke.

Kirken hedder Bisilika vierzehnheiligen. 






Men man måtte ikke tage billeder inde i kirken, så jeg fik desværre ikke nogle billeder.


Det var den smukkeste kirke jeg nogensinde har set, og man følte bare at ens hjerte blev revet ud af en..jeg følte jeg kunne græde, så smuk og hellig var den.


Heldigvis findes der billeder inde på nettet.(de følgende billeder er derfor fra nettet)









Der er også en film om kirken, hvor man virkelig kan se dens skønhed.

https://www.youtube.com/watch?v=ctb5-ZkU_aI



Udsigten var også storslående.












Udenfor lå der en gravplads for munke. 




 Jeg kan ikkesærlig godt lide at tage billeder af grave, fordi det er meget privat, så det var bestemt ikke nemt at tage disse billeder.

Men smukt det var det.


 Det var et par boder ved siden af kirken til turisterne..det var nogle flotte lys der.





 Der var masser af ægte guld inde og udenpå kirken.
 Boderne.




Da vi kom hjem fik vi mødt min mors fætter.

Jeg har ikke set nogle af mors fætre siden jeg var 6 år, så det var sjovt at de kunne huske en, som barn..de er jo omkring 13-24 år ældre end mig, så det er klart de bedre kan huske mig end jeg kan huske dem.
Næste dag.

Det er altså et hyggeligt værelse.




 Næste morgen tog jeg mig et bad og fik noget nyt tøj på.


 Mig, mor, mormor og Marie kørte til en anden by kaldet Sonneberg.





Hvor der var en plads med butikker. 


 Vi var inde i jysk sengetøjslager(Danische bettenlager)


 Jeg så et spejl jeg rigtig godt kunne lide.
 Hvor man kunne hænge smykker ind i..det var virkelig smukt.

 Det kostede 99 euro....så 700 i kr.
 Derefter kom tune til et stort indkøbscenter.


 Vi ville egentlig havde været inde og se en farveglasfabrik. hvor de laver glaskugler, julekugler, porcelæn osv.

Byen hvor den fabrik lå, hed vidst Lauscha.
 Men det lukkede kl 17:00, og vi kom derhen 5 minutter i lukketid, så det kom vi desværre ikke ind og se.



Så kørte vi hjemad igen.

















 Vi spiste selvfølgelig morgenmad, aftensmad og middagsmad hos mors moster, hvor vi også sov,



Om aftenen hyggede vi os alle 5 (mor, mig, mormor, Marie og mors fætter) med at spille 500 og snakke.





Næste morgen kørte mig og mor os en tur, imens mormor og Marie hyggede derhjemme.






Jeg elsker vejene..de er helt snoede, og der er træer alle steder, det er vildt flot. 


 Det her tyggegummi eksploderer bare ens smagsstoffer, fordi det har så mange underlige form for smag, når man tygger det.
 Og så er det også helt orange, hvilket bare er mere mærkeligt.









 Vi kom til en anden by, der hedder Kronach.

Mig og mor ville ud og spise kinesisk mad, men den åbnede først 11:30, så vi skulle lige have tiden til at gå, så vi gik ind i en skobutik og kiggede.


 Jeg kunne godt lide deres udvalg af støvler, med underlige prints og farver.

 Derefter gik vi ind i en helsebutik der hedder DM.
 Årh, jeg elsker de her nuttede indkøbskurve.
 Lige før man gik ind i restauranten var der et badekar med fisk i..lidt underligt.
 Nogle flotte lamper.



 Restauranten var meget åben, så derfor fik jeg kun taget et eneste billede.

Jeg ville ellers gerne havde taget et billede af maden, men tjenerne gloede irriterende meget på en, så jeg gad ikke lige at hive kameraet frem og knipse løs,




















































 Vi kørte rundt for at finde en blomsterbutik, da vi ville give min mors moster en blomst, som tak for gæstfriheden, og for at vi måtte komme på besøg.








 Vi valgte en rigtig flor grøn orkidé.






'












Lidt senere ville min mors fætter vise os en borg, der hedder  burg Lauenstein.
Lidt info på tysk her.

 https://de.wikipedia.org/wiki/Burg_Lauenstein_(Frankenwald)


 Den havde dog ikke åben, så den kom vi ikke ind i.
 Men det var en rigtig flot borg.



 Min mormors bil er ikke jyst lavet til at køre i de tyske bjerge, så den begyndte at koge en smule, da min mors fætterkørte bilen, og han er vant til at køre i bjergene.

Så vi fik bilen kørt hen til en tankstation, hvor vi fik købt noget nyt motorolie.






Og så kunne vi køre videre igen.



 Om aftenen kom mors anden fætter på besøg, hvor vi snakkede, spiste kaffe og så en film.








 Den 18 september efter morgenmaden kørte, mig, mor og mormor hjem til danmark igen.


 Jeg fik læst min bog færdig.


















Inde på en tank fik jeg købt en cola, jeg aldrig har set før.

Den smagte faktisk godt, men man kunne godt smage at der var citron i den. 



 Vi sad og fik kaffe udenfor.

Vi havde smurt noget brød fra min mors moster, så vi kunne få noget mad på vejen hjem.


Så kørte vi videre igen.
Jeg sad og læste lidt i min bog- 







Ved den næste tank, fik jeg købt mig en kakao. 







Vi havde sat os ud til et bord, men der var 2 bier, der irriterede os vildt meget, og blev ved med at flyve rundt om os.

Min mormor gav os en is, til desser.
Hun kan ikke tåle at blive stukket af bier, så vi sad slet ikke ved bordet. 

 Jeg havde sat mig ned på jorden, for at spise min is, og drikke min kakao.





 Vi fortsatte vores tur hjemad igen, da vi havde spist vores is.

 Jeg læste lidt videre.













Vi skulle igen igennem elb tunellen i Hamborg. 
















 Vi var hjemme i danmark igen kl 18:00.
 Min mormor skulle lige have et blad, de smuttede lige ind i brugsen, imens jeg ventede ude i bilen.








 Derefter kørte vi ind til min moster(altså min mors søster, hvor vi fik suppe)


Vi blev der i ca 2 time, inden vi kørte hjem til min mormor.













Vi fik pakket alle tingene ud af bilen. 

 Vi skulle vente på min far, der skulle komme og køre mig og mor hjem.







 Da far var kommet kunne vi køre hjem igen.
 Kl 23:00 var vi endelig hjemme.

Af Marie havde jeg fået et fint stearinlys.





 Jeg havde købt en pot(vi sønderydere siger nærmest pot til alt der er hult, men det betyder egentlig bare gryde eller noget i den stil) til at lave varm kakao i.



 Ved kirken..vierzehnheiligen, havde jeg købt et lys med kirken på.





 Og kakaopulver, selvfølgelig.


 Af mor havde jeg fået en "lykkeamulet"..Ida og Alice fik også en.

Men den er rigtig flot.
 På bagsiden står der"jeg er altid på din side".
 Jeg har lagt den i min pung, så jeg altid har den.
 I den der helsebutik DM, havde jeg fået købt noget the..der på dansk er blåbær muffin-the.

Jeg elsker pakkens udseende, det er viiiildt fint.







Men det smager forfærdeligt af bæ. 

 Og noget kinesisk the, der smager lidt bedre, men stadig ikke så godt.

 Billige vatrondeller.
 Fodbads-pulver.

 Snacks til kattene.

Det var en rigtig god og hyggelig tur.

Jeg vil gerne med derned en anden gang igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar