tirsdag den 25. august 2015

Køre halm-Mandag den 24 august 2015.












Op kl 08:30.






















 Jeg startede med at folde en hel bunke vasketøj.

Imens jeg så youtube.



Prudst må jo ikke komme ind i stuen, og jeg kan virkelig ikke lide at "lukke hende ude"..I feel mean.
 Men hver gang man bare åbner døren en lille smule, så fiser hun ind...der var dog ikke nogen hjemme, så jeg lod hende bare gå derind.

 Hun er så søøøøsd..og hun gør jo ikke noget andet end at sove og sidde og kigge.
















 Fæææærdiiig.






 Jeg sad og så lidt youtube.

Jeg har følt mig såååååå forfærdelig træt idag.







 Jeg gik ud for at tage gimerne  på hestene igen.

Det er såååå kompliceret at få grime på Pinkey..man skal virkelig have meget tålmodighed.

Med Bruno er det meget lettere.

Før vi fik Pinkey fra vores faster og onkel, boede pinkey hos nogle andre mennesker.. (vi ved ikke hvem ejeren var) og der havde han slet ikke et godt liv.

Han stod i lort op til haserne, og fik aldrig rigtig menneskekontakt..han blev vidst også slået og brugt en smule vold imod:(

Så jeg er sindsyg glad for at vores faster og onkel købte ham(dengang havde de en dyrepark, og der havde han selvfølgelig et godt liv(for hvis der er nogle der elsker dyr, lige så meget som os, så er det dem)

Da de så ikke kunne have dyreparken mere, overtog vi hestene(Pinkey og Bruno)
(jeg må have været 4-5 år da vi fik dem)

Jeg kan huske at vores kusine og fætre kom ridende på hestene(selvfølgelig med faster og onkel der trak dem, for de var ret små dengang)

Og fra den dag havde vi 2 små søde ponyer boende.

Nu har de et godt liv, begge 2..Hvor de får mad hver dag, kommer ud hver dag(dog ikke under voldsom storm, regn eller lyn), bliver muget ud en gang om ugen, får halm og hø hver dag...klippet og renset osv..

Og jeg elsker dem af hele mit hjerte<3

 Så kom de udenfor.












Jeg ved ikke lige hvordan de her billederendte på hovedet, haha :D 



Prudst sad stadig på bordet under lampen.


 Jeg er blevet stukket af en af de der lortemyg...
 Se, nu er der kommet en bule, og det klør som sindsyyyg.
 Jeg fik lavet en smoothie.


Lækre bær. 







 Hahah, Prudst lå og sov, imens der var en flue der irriterede hende på næsen.

 Jeg var stadig ret bombet og træt, så jeg så mere youtube.








 Remee og Mathilde gøgler fik en datter idag.

Hun er så smuk..ligesom sine forældre.







Denne her smoothie må jeg prøve en dag. 


 Jeg er blevet helt vild med at spille det der toy blast igen.

 Jeg tog med min mor ud og handle lidt.





 
 De her lys dufter lidt af min mor.



På vej hjemad..var min fars arbejdes maskinstation ved at høste vores mark.
Hvede og rug.

Vi har altid haft hvede på vores mark(over 20 år)

Men fordi at EU(hader eu-reglerne lidt) siger at nu skal alle have 2 kornsorter på deres marker..så har vi fået hvede og rug.


 Jeg fik købt lidt nødde-snack.



 Og ærter.
 Der var tilbud på disse færdigretter...Normalt er jeg slet ikke til færdigretter, da jeg ved det på en måde er forarbejdet mad, og ikkehelt friskt, og så er det nok lidt mere usundt....men jeg må sige jeg var lidt fristet.
Mig og Prudst gik udenfor på tagterassen for at se på at der blev høstet..men man kan ikke se for træerne....øv.


 Se de er alt for høje.










 Så gik vi ud til marken istedet for.









 Mig, Ida og far skulle til at samlemini halmballer ind, som vi bruger til hestene.

Hvert år tager vi ca 180 miniballer og presser af vores mark, og resten bliver snittet.
 Ida kørte lige traktoren ned til marken.








 Mejetærskeren var stadig igang.
 Vi skal samle halmballerne i denne halmvågn.

Den er en smule rådden, men den fungerer da.

































Men inden vi begyndte at samle sammen, kørte mig, Ida og fa lige ned til min fars arbejde, for at hjælpe med at indsamle lidt over 24 bigballer ind(de bruges til svinene på min fars arbejde)


Det er så sjovt at sidde omme bag i vinduet, og køre på vejen på samme tid, når der er biler, der kører omme bag, haha :)










 Vi skulle bruge vores egen traktor og fas arbejdes vogn.

Far kørte rendegraveren(den gule) og jeg skulle køre traktoren med vogn helt hen til marken(måske en kilomet..det er ned af en markvej, så der kommer ikke så mange biler..vi mødte dog ikke nogen, så det var fint nok)

Det er så også næsten et år siden jeg har kørt traktor ude på vejen, fordi skole har været i vejen og jeg har jo ikke arbejdet med det i år....så det var lidt scary at skulle køre med så stor en vogn efter et år.


Men det gik fint nok.


 Ida sad og tog billeder af processen(desværre kunne jeg jo ikke tage billeder imens vi kørte..og det har jeg heller ikke lyst til..man må IKKE køre med andet end et rat i hænderne, når man kører)
Hahah, billederne er ikke så flawless.

 Jeg kørte traktoren fremad, og far læssede bigballer  på vognen.


 Jeg har savet og sidde i en traktor.
 Det er er så fantastik flor at køre ud over en nyslået mark.

Heheh, kan i se en hvid plet på en af bigballerne?..Det er Ida, fordi hun løb fra balle til balle hele tiden...ret sjovt.
 Da vi var færdige og kom hjem, fodrede jeg kattene, og Ida lukkede hestene ind.

 Efter aftensmaden....Ja,min fasten gik ikke så godt idag...jeg spiste noget lasagne og salat..men det giver altså appetit at arbejde i marken.





Der kørte vi ud på vores egen mark, for at samle miniballer. 



Jeg tog ikke så mange billeder af processen, for jeg vil hellere gøre en god indsats med at samle baller, istedet for at tage billeder.

Det kræver jo koncentration.

Men ret enkelt..Ida og jeg skiftedes til at køretraktoren og lade miniballer på....far stod oppe i vognen og lagde dem til rette.



 Det er ret hårdt at løbe fra balle til balle, og løfte dem op på vognen og løbe hen og hente den næste balle, for derefter at kaste dem op på vognen..ihvertfald til sidst, så der næsten ikke var plads på vognen.

Ved 23:00-tiden var vi færdige og havde fået samlet dem alle, og bundet en pressening over dem. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar