torsdag den 28. juli 2016

Guderup ringeridning-Søndag den 24 juli 2016.

Uh, det ligner lidt marmorgulv-design på neglene-det er pænt.
Hahah..så er det bare HVORDAN branden er opstået?¨
Var det under grill?
Var det fordi der var en der tabte et stearinlys?
Jeg tror ikke der er så stor sandsynlighed for at der går ild i ens have og planter?
Jeg er jo født i 1994, så jeg er et specielt barn eller hvad?
Min søster Ida er født i 1996, og Alice er født i 1998..så vi er da nogle specielle børn..
Uh..det er da en fin facade..måske på et dukkehus.


  
Det er jo søndag i dag, og der starter vi jo altid med rundstykker og pumbler(pumbler er boller på sønderjysk) 





Der har jo været Guderup ringeridning i fredags, lørdags og så er det sidste dag idag.
Vi er jo med hvert år, det er jo vores by ik?..men ja, det har været vores tradition siden vi var 0 år faktisk.:)
Vi troede at optoget startede kl 12:00(de har faktisk haft skiftende tider igennem alle årene) men de startede faktisk 11:30, så vi skulle lige have benene på nakken..det tager dog kun 5-8 minutter at gå hen til der hvor optoget plejer at starte.

Så mig, Ida og Alice gik op til optoget(vores far plejer også at tage med, men han skulle lige ordne et par småting i vores udlejning) 





Ja..de var igang deroppe, da vi kom:-)






Da vi havde set optoget gik vi over på pladsen.










Vi sad og så på selve ringeridningen.
Nogle af hestene er simpelthen så elegante, og de svæver nærmest igennem luften-det er SÅÅ flot.









Det er altid en tradition at vi får os en pandekage med nutella, cola og en pølse med brød..men i år fik vi dog kun en pandekage med nutella.


Den smagte dog også himmelsk som sædvanligt.
Vi skulle da også lige hen og besøge vores farfars gravsted.
Jeg tager dog ikke billeder på kirkegårde, det er for privat.

På vejen hjemad, gik vi over vores nyhøstede mark.
Vi fik nemlig høstet vores vinterbyg i går og forgårs.












For mig er det først rigtigt sommer når høsten er igang, og man får høstet det første korn.
Der har altid været gode minder i høsten,

Da min far selv høstede marken, så havde han altid ekstremt travlt, så man så ham nærmest ikke hele juli måned, haahah :)











Hjemme igen igen.




 Da vi kom hjem, så vi at der var madagaskar i tvet, så det satte vi os til at se.
Det er over "hundrede" år siden vi sidst har set det.




Efter at madagaskar var slut, gik jeg ud og fik hestene udenfor.



Og så  fik jeg da også slået vores græs.
Vi starter altid med græsset foran vores udlejning, for gæsterne er her normalt ikke ved 10-12-13-tiden, så der kan vi lige hurtigt slå "deres" græs, så man ikke forstyrrer dem.
 




Jeg var lige inde og få æblekage og the hos min farmor.
Næsten altid når jeg slår min farmors græs, så kommer hun lige ud og spørger om jeg vil ind og have kaffe-og det vil jeg jo gerne. 


Efter kaffen fortsatte jeg med at slå græs.

Og i kan tror jeg hyggede mig.
Jeg skråler altid for højt på mine favoritsange, når jeg fræser rundt derude på græsserne.
 

Farmors have.


"Hestenes" græs. 


Græsset ved rampen.

Græsset ved maskinhuset.
Vores store græsplæne.











Da jeg havde slået græsset, gik jeg ind for at lave blog. 

Imens jeg spiste pistacienødder.
Alice havde jo fødselsdag i går, og derfor fik hun en mikrofon..og jeg må sige hun bruger den flittigt.
Der er ikke nær så meget ro som før..hahah :)


 Jeg opdagede faktisk først at der var en bikube i et af vores træer, da min farmor fortalte mig det.
Jeg tror den havde hunget der i 3-4 dage..haha..yup..jeg går jo bare.. 

Pinkey og Bruno kom ind til deres mad i stalden.

Pinkey her.

Bruno her.

Vores stald er blevet rimelig rodet efterhånden.
Min farfar var altid den der holdt orden i vores stald, men han gik jo bort i 2012, så nu er der ingen til at holde styr på vores rod.

Såååå jeg begyndte så spontant nok at rydde lidt op.


Hestene hyggede sig imens inde i deres båse.

Efter noget tid havde jeg fået organiseret hele stakken af ting. 

Der skulle komme en film om hende pigen Natasja kampush, der blev bortført/kidnappet som 10-årig i 1998, og først slap værk fra sin bortfører som 18-årig i 2006.

Der er selvfølgelig andre skuespillere i filmen.


 Det er så frygteligt at folk bare kan tage et andet menneskes barn og holde det fanget i så mange år..
Filmen er meget meget stærk, og scenerne er barske.
Men den er værd at se igen.





Jeg gik derfor ind på bibliotekets hjemmeside og lånte hendes bog, da hun jo har skrevet en bog om det.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar