søndag den 7. august 2016

Tur til københavn(tirsdag den 2 og onsdag den 3 august2016)

Idag skulle mig, Ida og Alice til København.
Alice skal nemlig med til en Patti Schmidt koncert.
Mig og Ida ville bare gerne med..dog måtte Alice ikke tage afsted til København alene, så det var grundet derfor vi også skulle med.


Vi kørte mod Sønderborg kl 07:30 ca.

Da vi var kommet til Sønderborg 20 minutter senere, parkerede vi bilen ved Alsion.
Vi skulle nemlig ikke med tog derhen, men med en rejsebus til København.









Vi skulle vente ca 40 minutter i Sønderborg, så vi gik lidt rundt og handlede også lidt snacks til busturen. 

ENDELIG kl 08:20 skulle bussen køre.
Vi satte os derfor ind i bussen og ventede bare på at den kørte afsted mod København.

Vi fik heldigvis de aller bagerste sæder.
Der kan man nemlig sidde 5 på en gang, så der er der masser af dejlig plads.


  


Jeg sad og læste i min bog på vej i bussen.
Jeg kunne få  læst rigtig meget på de 5 timer det tager med bussen.





Hver gang bussen stoppede kom der flere og flere med.
Jeg hørte buschaufføren sige at der skulle være 55 med.(der var 65 sæder i bussen)...så det var da fint nok..ikke for proppet.


Man bliver hurtig træt af at sidde ned i så lang tid, hvor man bare har lyst til at strække benene.


Og ENDELIG kl 12:40 var vi ankommet til København.


Vi havde sat ned fra 08:20 til 12:45..Så var det ldit svært at gå lige, da vi kom ud af bussen..haha. 




Vi ville først lige gå lidt rundt og udforske byen.
Klokken var også kun omkring 13:00 der og koncerten startede kl 20:00.



 


Jeg er jo helt vild med bubbletea, så jeg skulle da lige hen og have en mere.


Denne gang fik jeg en strawberry med green apple bubbles i.
De er så smukke i deres farver.
Smagen er god, men man kan også få en smule kvalme af for meget af dem..men de er ret gode.







Det begyndte pludselig at regne rimelig meget, så vi fandt et sted, hvor vi kunne stå i ly. 




Det er så hyggeligt at de putter isterninger i, for at gøre det lidt friskere og koldere.


Derefter gik vi ind på hovedbanegården for at se hvad der var derinde. 



Og ud på gaden igen.
Vi satte os ned på en slags bænk for at snakke om hvad vi skulle lave og hvad man i det hele taget kunne lave i københavn..Der er ikke så meget spændende at lave i en by.


Vi snakkede om at prøve at finde DR koncerthuset/koncertsalen, hvor Patti Schmidt skulle spille.

Meeeen det gik ikke så godt, for vi kunne ikke rigtig finde det..København er så god dam stor...



 Vi spurgte dog en på gaden, som forklarede os vejen..hun lød også Københavnsk, så hun måtte vide hvor det lå.



Hun fortalte at vi skulle tage metroen til vest amager..vi valgte så derfor at blive tæt ved Københavns centrum, da vi ikke lige ville betale penge for bare at se hvor det lå og så tage tilbage igen..det var spild af penge.

Så vi legede lidt turist i byen.






  Vi fandt på et tidspunkt en fin kirke, som man vidst gerne måtte gå ind i.
Den gik vi så ind i. 



Jeg ved faktisk ikke hvilken kirke det var..det glemte jeg at læse ved indgangen.




Da vi kom ud fra kirken, kunne jeg ikke gå uden at bemærke denne smukke bygning.
Den er ret smuk.







Ida mente at dette "hus"..denne bygning var et bibliotek.
Vi ville gerne ind og undersøge sagen nærmere..for vi vidste ikke rigtig hvad vi skulle lave indtil koncerten.



Det var godt nok et underligt bibliotek.
Der var rulletrapper og udstillinger som om det var et museum.


 

Det var også lidt underligt, for der sad en masse mennesker og læste og studerede inde bag en glastude.
Man måtte ikke gå derind(der var et skilt på døren)

Man plejer da at kunne gå ind og læse i bøger på et bibliotek.





Så gik vi ud igen.




Nu ville vi lige hen og gå lidt på gågaden, og se hvad der var der og lave.






Vi gik ind og kiggede på et par butikker, men der var ikke rigtig nogen af os der havde lyst til at shoppe.
Sååå..vi gik bare og kiggede på ting.


Da vi kom til rådhuspladsen var der nogle der spillede musik, så vi satte os og kiggede på. 

Det var nogle der kom fra afrika.
Men det var ret sjovt, for der var måske 3-4 europæiske udseende mennesker med også.




Da vi havde sat der i ca 40-50 minutter, gik vi hen til storkespringvandet og ledte efter lidt mad, for vi skulle snart hen og finde Patti Schmidt placeringen, hvor hun spillede koncert.
Vi tog derfor ind på Max.
Det er blevet en af vore GO TO når vi er i københavn.
Der er både til vegetarer og Ikke-vegetarere.
Hvis det stod til Ida og Alice ville de ind på veganske og vegetariske butikker og restauranter hele tiden...but not me honey..så er det dejligt at jeg også kan få noget kød.
Jeg fik bestilt en cheeceburger og en kakao.
Jeg var ikke så sulten, at jeg kunne have en størrere burger.
Til slut bestilte jeg en chokolade milkshake.







Da vi havde spist skulle vi jo finde en metrostation.
Jeg har kun prøvet at køre i metro 1 gang i hele mit liv, og det var for måske 5-6 år siden. 

Efter lidt tid var vi ankommet til DR huset..det var da godt vi kunne finde det.
Koncerten startede jo først kl 20:00, så vi var i rigtig god tid.
Derfor sad vi bare og ventede.
Vi ventede inde i en gang(ved ikke lige hvad det hedder)..men det var ihvertfald i indgangen.
Vi havde jo ikke lige et hotel, hvor vi kunne få vores mobiler opladet, så det var meget dejligt at der var nogle diskrete lamper, hvor man rent faktisk kunne få ladet sin mobil op ved.

Jeg elsker stjerne-himmels-lofter.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få det lavet på mit værelse.
Da klokken nærmede sig de 20:00, afleverede vi Alice ved koncerten og så gik mig og Ida tilbage til Københavns centrum.
Vi skulle jo ikke med til koncerten.
Vi havde aftalt med Alice at hun IKKE skulle gå ud ALENE..men vente på at vi kom tilbage efter koncerten.



Vi skulle så tage metroen igen igen.
Det her ville bliver min 3 gang så...wup wuup.
Da vi var på ferie her for 1-2 måned siden, så vi et bibliotek tæt på hvor vi havde lejet lejligheden..det havde åbnet 24 timer..så der tænkte vi at vi ville gå hen.
(det indlæg er ikke ude endnu..men kommer efter århus indlæggene.)

Da vi kom derind, kom der bare en bølge af varme og lugt af bøger..det var helt vildt.



Vi var godt nok også ved at være trætte..Men vi satte os ned på et par stole ved et bord og læste lidt. 

Der var heldigvis et par stikkontakter man liige kunne låne, så man kunne få mobilen helt ladet op.


Da kl var omkring de 22:00, smssede Alice at koncerten var slut, så vi gik tilbage til DR huset.

Indlægget er jo ikke ude endnu, så...men ja, det var den her lejlighed vi lejede  sidst, vi var i København.
Med metro igen igen..Det var en ret flot udsigt på vej derhen da:)


Vi hentede Alice da vi var kommet hen til DR huset igen.
Hendes anmeldelse af  koncerten var at den var UTROLIG FED, og hun var glad for at hun var kommet med til den.

Mig og Ida ville virkelig også gerne have været med, men den kostede omkring 600 kr, og vi kender ikke så meget til Patti Schmidt at vi ville betale så meget for koncerten.



Vi slentrede en tur ned at strøget for at se bylivet endnu engang om aftenen. 

Det er så mærkeligt for i Sønderborg ved en 22:00-23:00-tiden er der NADA-mennesker på gaden og i København er der ret mange, der sidder og drikker vin, kakao og spiser kage.
Det ser ihvertfald ret hyggeligt ud.





Vi gik bare op og ned, op og ned, op og ned, op og ned af gaderne og strøget og over det hele..for vi skulle vente i meget lang tid på vores tog.











Dette er virkelig en smuk brudekjole..jeg kan ivhertfald godt lide den. 


Vi gik videre og videre.
Jeg tror vi var inde på hovedbanegården 5-7 gange på en aften.
Vi gik bare ind og satte os, og ventede..for at gå ud på gaden igen..og komme tilbage til hovedbanegården igen.




Efter at have gået op og ned ad gaden i lang tid, gik vi ind i 7-eleven og fik os en kakao. 

For derefter at gå ind på hovedbanegården igen.

Jeg tror ikke vi kender nogen der bor i København, vi kunne have gået id og ventet hos...sååå vi måtte bare vente der hvor vi kunne vente.

På et tidspunkt kom en af dem der rengører gulvet med en af de der slags maskiner med en kost på, og "fejede" os væk fra det sted vi sad og ventede på...så blev vi nødt til at gå.





 Ud på gaden igen for nok 5 gang. 



Det var virkelig også lang tid at vente og enormt kedeligt. 

Vi gik derfor hen til storkespringvandet for at vente, men der kom hele tiden hjemløs og spurgte om penge..det var ret deprimerende og det blev vi bare triste af, så vi gik derfra.





Der er SÅ mange hjemløse i København at man bliver helt deprimeret.
Så mig,Ida og Alice så på et tidspunkt en far og en søn der lå på gaden, tæt ind på et hus..de lå og holdt m hinanden for at få varmen.
Det lignede at sønnen kun var 12-14 år..og faderen var nok omkring de 45-50.

Derfor gik vi ind i en døn-netto og købte noget mad til dem.

Vi fik købt nektariner.
Æbler og nogle grovboller.

Det skulle være noget der gav næring og var sundt.

Vi skrev også en lille note på engelsk til dem, der lød nogenlunde sådan her.

Hello, this is for you.
We wish you luck in the future.
From Mai-Britt, Ida and Alice.

København er meget deprimerende om aftenen/natten.
Der er alt for mange fulderikker der går rundt omkring, og det her var KUN en tirsdag, hvordan ser det så ikke ud en weekend.

Jeg kan ikke lide når mennesker er fulde..jeg har dog ikke haft alkoholisme inde på livet nogensinde..men det er bare så trist at folk vælger at drikke deres eneste liv væk..jeg kan slet ikke forstå det.
Nogengange føler jeg bare at København er falsk og overfladisk..jeg ved ikke hvorfor.

Her kan man se faderen og sønnen vi købte maden til..Det er så trist at der er nogen mennesker der er tvunget til at leve sådan.



Jeg er nærmest skrækslagen for at gå udenfor i København om natten..jeg forstår ikke at jeg så 14-16-årige børn gå rundt og drikke alkohol alene på gaden..om natten..det er SÅ langt fra min opvækst på landet..vi gjorde slet ikke sådan noget..

På et tidspunkt. skulle mig, Ida, og Alice over et lyskryds..
Ida og Alice nåede over, men det gjorde jeg ikke.

De stod så og ventede på den anden side...jeg stod så og ventede alene, for at komme over.
Jeg hørte dog at der var 2 mænd, der nærmede sig..og jeg var jo MEGA paranoid..det er jo for satan København det her..der skal man bare ikke gå alene om aftenen da..

Nå, men den ene af de der mænd, kom så hen til mig, og sagde " er den blød den der" og pegede på min taske, hvor jeg havde penge i.

Jeg sagde bare hårdt og bestemt NEJ!-Kiggede om der var nogle biler og smuttede over for rødt..Jeg skulle IKKE nyde noget..de skulle fandeme ikke komme hen til mig.

Der skete heldigvis ikke noget med nogen..men man ved aldrig hvilke typer de var..

ENDELIG da klokken nærmede sig de 02:00 kunne vi gå hen til hovedbanegården og vente på toget.

Lidt provianter til turen skulle der til. 

ENDELIG ENDELIG kom vi på vores tog, og var på vej hjem til Als igen.
Jeg skulle og gad ihvertfald heller ikke at være i København mere.
Jeg sad og læste en smule på vej hjem, hørte musik og sov.

Vi skulle skifte tog i Odense.
Det var skide koldt at komme ud fra toget, da vi skule skifte i Odense.

Så det var bare dejligt at Odense havde en dejlig varm banegård, man kunne sætte sig ind og vente i :)

Vi var SÅÅÅÅ  trætte...


Vi havde jo nærmest ikke sovet i et døgn. 





Toget gik først kl 05:10 fra Odense til Sønderborg.


Da vi Endelig kunne komme ind i toget, lagde vi os til at sove med det samme...haha. 






 Alice lå og sov på det ene sæde.

Ida lå og sov på det andet.
Med benene smækket op på mig.

Og jeg sad og sov på det 3 sæde...herligt herligt.



  



Endelig efter 2 timer, landede vi I Sønderborg kl 07:18. 


Idas bil var parkeret på Alsion, så vi skulle bare hjem nu. 



Hjemme igen..vi var bare enormt trætte og smadrede...
Vi gik direkte op og sov.

Jeg sov helt til kl 15:30.
Jeg var stadig ret træt..men  et bad hjalp gevaldigt. (gevaldigt betyder rigtig meget på sønderjysk.)








Der var kommet en pakke til mig.
Det var 2 øreringe...men jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg skal få dem ind i mit øre-hul...for man kan Ikke skille dem ad..og mit øre-hul er Ikke stort nok.
Men flotte..det er de.

Jeg havde savnet kattene, så dem var jeg lige ude og sige hej til.











De fik også deres mad.
  



  

Jeg nakkede Alices varme jakke, fordi jeg bare havde brug for en laang gå-tur.
























  




Man kan straks mærke at man slapper mere af, når man kommer hjem igen til markerne, den rene luft og ikke så meget menneskemylder hele tiden. 



Jeg bliver så anspændt bare af en dag i København. 















  
























Jeg elsker duften af lavendler. 

¨
I min gamle børnehave havde de et bed med forskellige planter og blomster, som børnene kunne gå rundt og dufte på og også smage på..det var rart.

Jeg brugte det meste af tiden derude..Der havde de naturligvis også lavendler.





















Hjemme igen..Det blev lige en dejlig tur på en time.

Jeg elsker når vores hvide roser begunder at poppe op...Det ser SÅÅ smukt ud.



Stribe kom mig i møde, da jeg kom hjem. 

















   




Og Harald også da.



Så sad jeg list og hyggede mig med musik og kattene ude på trappen. 





Haralds mange sjove ansigter.










Han er så god til at være nuttet.
Ligemeget hvad han gør.














  
Så har vi endelig fået net på vores værelser.
Nu kan jeg så endelig se film og blogge fra værelset..det bliver nu dejligt.
 Flot er vores nye router IKKE..den er skide-grim..men den løser internet-problemet.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar